DR. COLIJN 1936

Dutch Coaster databank incl Images (In Progress)
Plaats reactie
Jaap de Roode
Berichten: 4847
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 12:13
Locatie: Amsterdam

DR. COLIJN 1936

Bericht door Jaap de Roode » zo 31 aug 2014, 07:00

DR. COLIJN 1936

Afbeelding

Roepletters PDSD
Werf = N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven in Groningen (152)
BRT = 332 DWT = 400
L. x Br. x Diepte = 42,52 x 7,05 x 2,71
Motor = 4T 6 cil. MWM (275x400) 300 rpk – 9 knopen

Op 28 april 1936 te water als DR. COLIJN voor Meindert Oosterhuis in Groningen. Op 1 juli 1936 opgeleverd.
In maart 1940 EMPIRE CROCUS voor het Ministry of War Transports in Londen, Britse vlag.
In oktober 1947 STAINTON voor G. & S. Shipping Co. Ltd. in Middlesbrough.
In augustus 1951 BENWOOD voor Mountwood Shipping Co. in Liverpool.
In april 1955 MONICA voor Rederi AB Henrik Selen in Borgå, Finse vlag.
In 1957 MONA voor N.O. Olausson in Skärhamn, Zweedse vlag.
In mei 1960 nieuwe motor 2TE 4 cil. Skandia (320x370)
In 1962 onder Deense vlag.
In november 1963 SCANTIC voor I/S m.s. Scantic (J.L. Hansen) in Rønne.
Op 7 december 1964 onderweg van Preston naar Pool op het St.George's Channel tijdens zware storm na lekkage gezonken.
Pos: 51°10'NB en 07°15'WL.
De 5 bemanningsleden werden gered het Britse schip ARTHUR ALLBRICHT (1960 - 6.646).

Uit het Algemeen Handelsblad van woensdag 29 april 1936

Afbeelding


Uit het Nieuwsblad van het Noorden van 2 juli 1936

Proefvaart „Dr. Colijn”.


Gisteren vond op de Eems te Delfzijl de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „Dr. Colijn”. Dit schip werd gebouwd bij de N. V. Noord Nederlandsche Scheepswerven te Groningen, voor rekening van kapt. M. Oosterhuis te Delfzijl, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart- Inspectie voor de Atlantische vaart. Het schip is van het kruiserhek-type met bak, terwijl de mast midden op het schip is opgesteld met aan de voor- en achterzijde een stalen laadboom. De afmetingen van het schip zijn: lengte over alles 42 M., breedte over alles 7.10 M. en holte in de zijde 3 M. Het laadvermogen bedraagt ca. 400 ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een direct omkeerbare Benz Diesel motor van 300 P K bij 300 omwentelingen per minuut opgesteld, waarmede op de proefvaart een snelheid van 9½ mijl werd behaald. Behalve deze hoofdmotor is in de motorkamer verder nog een Benz Diesel motor van 14 P.K. als hulpmotor geplaatst, voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo. De geheele verlichting van het schip geschiedt electrisch. Deze installatie werd geleverd door het Technisch Bureau Herman G. Eekels. te Hoogezand. Op het mastdek zijn twee motorlieren geplaatst, die worden aangedreven door een Benz Diesel motor van 14 P.K., terwijl de ankerlier eveneens door een motor, een Benz motor van 7 P.K., aangedreven wordt. Het schip is voorzien van een stroomlijn roer en het werd na de proefvaart door den kapitein overgenomen.
Afbeelding
Collectie Koos Goudriaan

Uit het Algemeen Handelsblad van 20 oktober 1939

Afbeelding

BENWOOD 1936
Afbeelding

SCANTIC 1936
Afbeelding
Collectie Ben Scholten

Afbeelding
Collectie Ben Scholten

Jaap de Roode
Berichten: 4847
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 12:13
Locatie: Amsterdam

Re: DR. COLIJN 1936

Bericht door Jaap de Roode » zo 31 aug 2014, 15:46

Bijdrage Hans Adelaar

BENWOOD 1936
Afbeelding

SCANTIC 1936
Afbeelding

Huug
Beheerder
Berichten: 1894
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 15:41
Locatie: Arkel

Re: DR. COLIJN 1936

Bericht door Huug » wo 13 sep 2017, 16:58

Afbeelding

DR Colijn als Mona. Bijdrage: Hans Adelaar
Caelum non animum mutant, qui trans mare currunt

Afbeelding

Huug

Plaats reactie