IDA WESTERS 1936

Dutch Coaster databank incl Images (In Progress)
Plaats reactie
Jaap de Roode
Berichten: 4846
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 12:13
Locatie: Amsterdam

IDA WESTERS 1936

Bericht door Jaap de Roode » di 09 sep 2014, 07:00

IDA WESTERS 1936

Afbeelding
Collectie G.J. Mulder

IMO nr. 5239204
Roepletters PEVH
Werf = R. Cock & P.K. Harris in Appledore (187) casco.
Scheepswerf Van Goor & Spiekman in Zwartsluis afbouw.
BRT = 498 DWT = 610
L.o.a. x Br. x Diepte = 48,00 x 8,02 x 3,66
Motor = 4T 6 cil. Humb.-Deutz (280x450) 300 rpk – 9,5 knopen
Het schip was als stoomschip ontworpen, de oorspronkelijke opdracht gever was echter failliet.
Na de tewaterlating werden bak, brug en achterschip in Appledore verder opgebouwd.
Door Jan Westers gekocht die het casco naar Zwartsluis liet slepen waar het schip verder werd afgebouwd en de motor werd ingebouwd.

In de herfst 1935 te water. Op 9 juli 1936 opgeleverd als IDA WESTERS voor Jan Westers in Groningen
In september 1937 ORIENTE voor de Compañia Anonima de Navigaçion de Carenero in Caracas, thuishaven La Guaira, vlag Venezuela.
In 1944 SAN FERNANDO voor Compañia Anon Venezolana de Navigation in La Guaira.
In 1949 MONAGAS voor Jesus Vincent Romero in La Guaira.
In 1955 BORDACO voor Bordas & Compañia in Santo Domingo, vlag Dominicaanse Republiek.
In 1995 uit LR ivm twijfel over voortbestaan.

IDA WESTERS 1936 te water lating in Appledore

Afbeelding
Collectie G.J. Mulder

Uit het Nieuwsblad van het Noorden van 14 april 1936

Afbeelding

Uit het Nieuwsblad van het Noorden van zaterdag 11 juli 1936
PROEFVAART „IDA WESTERS”.

De grootste Groningsche kustvaarder.


Donderdag is van de scheepswerf der firma „Van Goor en Spiekman” te Zwartsluis afgeleverd en vertrokken, het zee-motorvrachtschip „lda Westers” voor den heer kapitein J. Westers te Groningen. Dit mooie schip is nu de grootste kustvaarder van de Groningsche vloot en zeker de grootste die ooit van de Overijsselsche werven werd afgeleverd. Het schip heeft een lengte van 48 M. over alles, breedte 8 M. en de holte is 3.63 M. De inhoud is bruto 1411,06 M 3. of 498,10 bruto reg. Ton. Het schip is voorzien van het raised-quarterdek type en van ballast- en olietanks. De boot is gebouwd onder leiding van het bureau Veritas hoogste klasse Atl. vaart, terwijl het laad- en losgerei met certificaat Havenarbeidsinspectie is afgegeven. Het heeft twee stalen Mannesmannmasten met stalen laadboomen, welke bediend worden door electrisch gedreven laad- en loslieren. In de motorkamer is opgesteld een direct omkeerbaren 6 cyl. Compressorloozen Deutz-Diesel motor van 300—350 P.K. Eveneens is er gemonteerd een 36—40 P.K. Compr. Deutz Dieselhulpmotor voor aandrijving van dynamo voor electr. stroomlevering, compressor en ballastpomp. Het schip is geheel electrisch verlicht en voorzien van een radio-peilinrichting. De eerste tocht slaagde uitnemend. Bereikt werd een gemiddelde snelheid van 9½ mijl of plm. 19 K.M. per uur. Allen toonden zich uiterst tevreden over schip, zoowel wat het oog betreft als de vaart.

Afbeelding

Uit het Nieuwsblad van het Noorden van 11 juni 1937

Nederlandsche zeelui en Engelsche loodsen.

De klacht tegen den kapitein van de Ida Westers. Behandeling voor den Raad van de Scheepvaart


De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren een onderzoek ingesteld naar een klacht van den inspecteur-generaal voor de scheepvaart tegen den kapitein, thans reeder van het motorschip „Ida Westers”. De kapitein zou beleedigend en dreigend zijn opgetreden tegen den Engelschen loods. De kapitein ontkende dit ten stelligste. Dadelijk toen de loods aan boord kwam, had hij afgegeven op de Nederlandsche scheepvaart. Toen de afhaalboot niet op tijd aanwezig was en de „Ida Westers” twee uur moest wachten, voor de loods eindelijk van boord kwam, waren er over en weer eenige woorden gevallen. Het eenige, dat echter als beleedigend kon worden beschouwd, is volgens den kapitein, zijn gezegde, dat hij niet bang voor den loods was en, als hij hem in Londen zou ontmoeten, hem wel den kop zou afhakken. Dit als antwoord op een uitdaging van den loods, dat hij den kapitein wel eens in Londen zou willen ontmoeten. De inspecteur-generaal zeide, dat de verklaringen van loods en gezagvoerder geheel tegenstrijdig zijn. Hij achtte het van groot belang een juist inzicht in deze zaak te krijgen, aangezien er meer van dergelijke klachten in Engeland zijn. Hij stelde daarom voor nog eenige andere getuigen te hooren. De raad zal later uitspraak doen.

Uit de Banier van 10 augustus 1937

Afbeelding

Uit het Nieuwsblad van het Noorden van 21 september 1937

Afbeelding

Jaap de Roode
Berichten: 4846
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 12:13
Locatie: Amsterdam

Re: IDA WESTERS 1936

Bericht door Jaap de Roode » zo 06 nov 2016, 16:09

IDA WESTERS 1936
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten