AREND 1921

Dutch Coaster databank incl Images (In Progress)
Plaats reactie
Jaap de Roode
Berichten: 4846
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 12:13
Locatie: Amsterdam

AREND 1921

Bericht door Jaap de Roode » vr 21 aug 2015, 07:00

AREND 1921

Afbeelding
Collectie Roel Zwama

Roepletters PCTC
Werf = Gebr. van Diepen in Waterhuizen (497)
BRT = 367 DWT = 530
L.o.a. x Br. x Diepte = 42,66 x 7,51 x 3,40
Motor = 4T 4 cil. App.Brons (310x350) 220 rpk – 8 knopen

Te water als lichter R.A.S.M. II (PQWR) voor de Rotterdamsche Algemene Scheepvaart Maatschappij in Rotterdam. Beheer vd Eb.
In 1922 beheer J. Salomons.
In mei 1926 AREND (NFTD) voor N.V. Salomons Reederijbedrijf in Rotterdam. Beheer J. Salomons.
In 1934 nieuwe roepletters PCTC.
In mei 1936 voor Roelof Buisman en Jan Westers in Zwartsluis bij Van Goor & Spiekman verbouwd tot motor vrachtschip. In januari 1937 in de vaart.
In januari 1938 FREDERIK (PEDY)voor G. Reumer in Kampen. Beheer W.H. James & Co.
In 1952 nieuwe motor: 4T 6 cil. Humb.-Deutz (320x450) 395 rpk – 9,5 knopen
Op 6 januari 1953 onderweg van Denemarken naar Antwerpen met een lading graan op 7 mijl Noordwest van IJmuiden na aanvaring met de Nederlandse trawler EXELCIOR III (KW76) gezonken. Bemanning werd gered.

Afbeelding

FREDERIK 1921
Afbeelding

Uit het Algemeen Handelsblad van 11 maart 1939

Afbeelding

Uit Het Vrije Volk van 22 oktober 1947
Brand op de „Frederik"


Aan boord van de kustvaarder „Frederik", die aan pier acht in de Waalhaven WZ. ligt, was men gistermiddag tegen twee uur bezig met het verrichten van reparatiewerkzaamheden. Daarbij werd een brander gebruikt en vermoedelijk zijn er toen vonken weggesprongen waardoor de verf van de scheepshuid is gaan branden. Het vuur greep snel om zich heen en in korte tijd stond de machinekamer en het kombuis in lichte laaie. De brandweer werd gealarmeerd en blusboot 2 die het eerst verscheen ging met vijf stralen op open water de blussing, beginnen. Ook autospuit 8 rukte uit, evenals de gereedschapswagen 1. Van verschillende kanten werd de vijand bestreden, doch men kon niet voorkomen, dat kombuis en machinekamer evenals de hutten bovendeks een prooi der vlammen werden. De schade was vrij aanzienlijk. Of de eigenaar van deze, kustvaarder, de heer Reumer uit Zwartsluis, verzekerd was, kon niet worden nagegaan.

Uit het Nieuwsblad van het Noorden van 7 januari 1953
Kustvaarder zonk voor IJrnuiden V
isser liet roer van zijn logger in de steek


Gistermiddag is omstreeks vijf uur, zes á zeven mijl Noorwest van IJmuiden, de Katwijker motorlogger Excelsior III (de KW 76) van de Rederij Kennemerland in aanvaring gekomen met de 520 tons kustvaarder Frederik van de reder G. Reumer te Kampen. De Frederik kreeg een groot gat even voor midscheeps, maakte zeer veel water en zonk spoedig. De zeven opvarenden stapten op de Excelsior III over en werden daarna door een passerende Duitse coaster overgenomen, die hen naar Rotterdam bracht.

Op het nippertje
De Excelsior III, die ook in zinkende toestand verkeerde, riep reddingboothulp in, die onmiddellijk door de Neeltje Jacoba uit IJmuiden en de President Steyn uit Egmond werd verleend. De logger kon echter op eigen kracht — zij het op het nippertje: het water stond tot in de stuurhut — de haven van IJmuiden bereiken.
De Fredrik was met 500 ton gerst op weg van Denemarken naar Antwerpen. Aan boord bevonden zich kapitein Maarten Timmerman uit Tamines (België) — hij is echter een Nederlander —, de stuurman Boelo Brouwer uit Rotterdam, de eerste machinist Jan Hoving uit Hoogezand, de tweede machinist G. Tamerus uit Dordrecht, de matrozen Rens Boersma uit Gerkesklooster en Jacob Gerbrand Tolk uit Rotterdam en de kok Jan L. Bonnema uit Delfzijl. De schipper van de Excelsior III, schipper C. Plug uit Katwijk, heeft over het voorgevallene geen woord willen zeggen. Ook zijn bemanningsleden had hij nadrukkelijk verboden iets over het gebeurde los te laten. Zelfs tegen de opvarenden van de Neeltje Jacoba, de reddingboot, heeft Plug, die nogal overstuur was, niets willen vertellen over de aanvaring. Geheimzinnige houding - Deze houding wordt begrijpelijk, als men weet, dat de Katwijker niemand aan het roer had staan. De roerganger moet geslapen hebben en kapitein Plug, die zijn taak tijdelijk had overgenomen, had het roer even in de steek gelaten en zich naar zijn hut begeven. Toen de boeg van de treiler zich diep aan bakboordzijde in de Frederik had geboord, had schipper Plug - die ijlings naar zijn post was teruggekeerd — tot zijn onthutste en om een reddingslijn roepende collega geschreeuwd: „U moet niet zo zenuwachtig wezen. Het is niet uw schuld, maar de mijne".
Dit is de tweede maal, dat kapitein Timmerman pech had met hetzelfde schip. In 1947, toen de Frederik in reparatie in de Waalhaven te Rotterdam lag, sloeg de vlam in een hoeveelheid olie en het schip brandde geheel uit. Nu echter is het hele schip voor goed onder de zeespiegel verdwenen.

Het weer was ten tijde van de aanvaring uitstekend en het zicht goed, al waren dan langs de kust de lichten net ontstoken. Kapitein Timmerman lag, zo vertelde hij, in zijn kooi, maar de stuurman stond op de brug. Als tegenligger werd er een schip zichtbaar, dat later de Excelsior III bleek te zijn. Het groene licht van stuurboordzijde was te zien en er scheen dus geen vuiltje aan de lucht te zijn, temeer omdat de Frederik mooi in de route lag. Maar de tegenligger ging zonderlinge capriolen maken. In plaats van groen werd opeens rood licht zichtbaar en dit was voor de Frederik reden om uit te halen. In een grote bocht stoomde de treiler voor langs, maar plotseling wendde hij een kwart slag, zonder dat er evenwel vaart werd geminderd. Toen was er geen houden aan. Een klap en een gekraak, geschreeuw van stemmen. De steven van de Katwijker was diep, heel diep midscheeps in de Frederik gedrongen.

Niets hebben de mannen van de Frederik kunnen redden dan de weinige kleren die zij aan hadden.
Maar u krijgt toch alles vergoed? vroeg iemand. Kapitein Timmerman lachte eens en somde een respectabel lijstje op van dingen, die hij kwijt was. Voor alles en alles bij elkaar krijgt de kapitein hoogstens f 900.— uitbetaald van „Zeerisico". Denkt u, dat ik daarvan alles terug kan kopen? Mijn mannen krijgen belangrijk minder. Bovendien kun je meestal ettelijke maanden op uitbetaling wachten. Ik heb dat meer bij de hand gehad en weet daar dus van mee te praten".

ben
Berichten: 792
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:34

Re: AREND 1921

Bericht door ben » vr 21 aug 2015, 16:35

Afbeelding

Jaap de Roode
Berichten: 4846
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 12:13
Locatie: Amsterdam

Re: AREND 1921

Bericht door Jaap de Roode » do 03 nov 2016, 15:56

AREND 1921
Afbeelding

Jaap de Roode
Berichten: 4846
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 12:13
Locatie: Amsterdam

Re: AREND 1921

Bericht door Jaap de Roode » za 05 nov 2016, 11:44

FREDERIK 1921
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten