EU AND FORMER EU SHIPS UNDER 1600 GROSS
MARIA CLIPPER
Deense vlag MARIA CLIPPER (6613407) gebouwd in 1966, draait vanuit de Zandvlietsluis bakboord uit naar de BASF.
Patrick heeft in één van zijn bijdragen ook al eens geschreven dat het vaak moeilijk fotograferen was als de schepen (groot of klein) vanuit de Zandvlietsluis richting BASF draaiden. deze viel 03-03-1979 nog wel mee.
Foto: Jan Anderiesse.
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: do 28 sep 2017, 20:48
Re: MENANTOLORI - RENé-PAUL
Jan, even nog wat toelichting bij dit merkwaardig schip.
Als Belgische René-Paul, eigendom van Armement René Geurts uit Antwerpen, was het schip bij het uitbreken van de 2de wereldoorlog na wat omzwervingen op 27/06/1940 Lissabon binnengelopen.
Eerst werd het schip achtergelaten en verwaarloosd…
In Lissabon liepen echter nogal wat geallieerde vluchtelingen rond…
Er werd een akkoord gesloten tussen de Britse en Belgische regering het schip te gebruiken om deze vluchtelingen te pendelen naar Gibraltar. Het schip werd opgeknapt.
Zo werden er talloze reizen gemaakt met een geschat totaal van 2369 mensen van verschillende nationaliteit, tussen 1941 en juli 1944.
Tussendoor werd ook wolraam, in jute zakken, vervoerd, vanuit Portugal naar Gibraltar.
Het schip stond voor het grootste deel van deze reizen onder commando van kapitein A.J. Hubert; deze was als eerste stuurman één van de overlevenden van het Belgische schip GANDIA, dat getorpedeerd werd op 22/01/1942. Volledig uitgeput werd Hubert opgepikt door een Portugese trawler.
Kapitein Hubert is later CEO geworden van CMB; de sleepboot President Hubert van URS is naar hem genoemd.
Het schip is heel de tijd ‘onder de radar’ gebleven, o.a. door valse connossementen, kleurveranderingen van het schip etc.
Van de geallieerden kreeg het schip de bijnaam ‘de rode pimpernel’.
Prachtig dat jullie het schip zoveel jaren later nog mooi op de foto hebben.
Het schip had een zusterschip, de Marie-Flore, later de Nederlandse Breezand
Het werd gebouwd volgens de principes Maier en had dan ook een zogenaamde Maier-steven.
BRON: Boek ‘De Belgische Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog van Roger Machielsen’
Vele Groeten, Patrick ANDRIES.
Vele malen dank voor deze heel interessante aanvulling.
Groet, Jan
Als Belgische René-Paul, eigendom van Armement René Geurts uit Antwerpen, was het schip bij het uitbreken van de 2de wereldoorlog na wat omzwervingen op 27/06/1940 Lissabon binnengelopen.
Eerst werd het schip achtergelaten en verwaarloosd…
In Lissabon liepen echter nogal wat geallieerde vluchtelingen rond…
Er werd een akkoord gesloten tussen de Britse en Belgische regering het schip te gebruiken om deze vluchtelingen te pendelen naar Gibraltar. Het schip werd opgeknapt.
Zo werden er talloze reizen gemaakt met een geschat totaal van 2369 mensen van verschillende nationaliteit, tussen 1941 en juli 1944.
Tussendoor werd ook wolraam, in jute zakken, vervoerd, vanuit Portugal naar Gibraltar.
Het schip stond voor het grootste deel van deze reizen onder commando van kapitein A.J. Hubert; deze was als eerste stuurman één van de overlevenden van het Belgische schip GANDIA, dat getorpedeerd werd op 22/01/1942. Volledig uitgeput werd Hubert opgepikt door een Portugese trawler.
Kapitein Hubert is later CEO geworden van CMB; de sleepboot President Hubert van URS is naar hem genoemd.
Het schip is heel de tijd ‘onder de radar’ gebleven, o.a. door valse connossementen, kleurveranderingen van het schip etc.
Van de geallieerden kreeg het schip de bijnaam ‘de rode pimpernel’.
Prachtig dat jullie het schip zoveel jaren later nog mooi op de foto hebben.
Het schip had een zusterschip, de Marie-Flore, later de Nederlandse Breezand
Het werd gebouwd volgens de principes Maier en had dan ook een zogenaamde Maier-steven.
BRON: Boek ‘De Belgische Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog van Roger Machielsen’
Vele Groeten, Patrick ANDRIES.
Vele malen dank voor deze heel interessante aanvulling.
Groet, Jan