s.s. EIBERGEN (1) 1912-1912
Gebouwd 1912, Greenock & Grangemouth Dockyard Co. Ltd., Grangemouth (349)
1.836 BRT 1.153 NRT
(85,15) x 12,23 x . x (5,69)
3 x 3 vuurs Schotse ketels, v.o. 552 m2, 12,65 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
875 IPK, T 3 cyl, 510, 840 en 1370 x 915, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Middlesbrough.
12-10-1912 te water gelaten als EIBERGEN voor N.V. Furness' Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam, 1912 tijdens de afbouw verkocht aan Kelvin Shipping Co. Ltd., Ardrossan, 12-1912 opgeleverd als BARON AILSA, in beheer bij H. Hogarth & Sons Ltd.
9-5-1918 tijdens een reis van Queenstown naar Barry met Government stores op 18 mijl w.n.w. van de Smalls, t.h.v. Pembrokeshire, getorpe¬deerd door een Duitse onderzeeboot (waarschijnlijk de UB-72) en gezonken, 10 bemanningsleden werden daarbij vermist.
Geen foto beschikbaar //
Archief : H.Pieterse e.v.a.
FURNESS // ZHSM // INDISCHE LLOYD // HOLLANDIA
ZANDBERGEN 1912 - 1913
ZANDBERGEN 1912-1913 QCWB
Gebouwd 1902, R. Duncan & Co. Ltd., Port Glasgow (300)
3.106 BRT
(99,17) x 14,81 x 7,32 x 6,510
8 kn.
2 x 3 vuurs Schotse ketels, v.o. 360 m2, 12,4 kg, David Rowan & Co., Glasgow.
1.470 IPK, T 3 cyl, 610, 1015 en 1650 x 1070, David Rowan & Co., Glasgow.
7-1902 opgeleverd als BACCHUS aan B.L. Embiricos, Andros-Griekenland.
1906 als BACCHUS verkocht aan Bacchus S.S. Co., Piraeus-Griekenland, in beheer bij Michalinos & Co.
2-1911 aan de grond gelopen, gerepareerd en weer in de vaart gebracht.
1912 gekocht door N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam, herdoopt ZANDBERGEN.
1913 verkocht aan West Russian Steam Shipping & Co. Ltd., Petrograd-Rusland, herdoopt GAGARA.
1918 door de communisten overgenomen en in beheer gegeven aan Government of U.S.S.R. te Leningrad, herdoopt SEVERNAYA KOMMUNA.
2-12-1918 door de kanonneerboot LAINE uit Estland bij Revel aangehouden en opgebracht, 1919 in dienst bij Estonian Government, Reval, herdoopt KAJAK.
1928 verkocht aan Reval Shipping Co., Ltd., Tallinn-Estland.
1930 in beheer bij Tallinn Shipping Co. Ltd., Tallinn (Tallina Laevaühisus A.S., Tallinn).
7-1940 te Buenos Aires geïnterneerd, najaar 1941 vrijgegeven, 11-1941 van Buenos Aires naar Vladivostock vertrokken, 22-1-1943 gearriveerd te Vladivostock, in dienst bij de U.S.S.R. Far East Shipping Co., Vladivostok als KAJAK.
1954 uit dienst en later gesloopt, 1960 geschrapt uit Lloyd’s Register.
Zandbergen als Kajak
Archief : H.Pieterse e.v.a.
Gebouwd 1902, R. Duncan & Co. Ltd., Port Glasgow (300)
3.106 BRT
(99,17) x 14,81 x 7,32 x 6,510
8 kn.
2 x 3 vuurs Schotse ketels, v.o. 360 m2, 12,4 kg, David Rowan & Co., Glasgow.
1.470 IPK, T 3 cyl, 610, 1015 en 1650 x 1070, David Rowan & Co., Glasgow.
7-1902 opgeleverd als BACCHUS aan B.L. Embiricos, Andros-Griekenland.
1906 als BACCHUS verkocht aan Bacchus S.S. Co., Piraeus-Griekenland, in beheer bij Michalinos & Co.
2-1911 aan de grond gelopen, gerepareerd en weer in de vaart gebracht.
1912 gekocht door N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam, herdoopt ZANDBERGEN.
1913 verkocht aan West Russian Steam Shipping & Co. Ltd., Petrograd-Rusland, herdoopt GAGARA.
1918 door de communisten overgenomen en in beheer gegeven aan Government of U.S.S.R. te Leningrad, herdoopt SEVERNAYA KOMMUNA.
2-12-1918 door de kanonneerboot LAINE uit Estland bij Revel aangehouden en opgebracht, 1919 in dienst bij Estonian Government, Reval, herdoopt KAJAK.
1928 verkocht aan Reval Shipping Co., Ltd., Tallinn-Estland.
1930 in beheer bij Tallinn Shipping Co. Ltd., Tallinn (Tallina Laevaühisus A.S., Tallinn).
7-1940 te Buenos Aires geïnterneerd, najaar 1941 vrijgegeven, 11-1941 van Buenos Aires naar Vladivostock vertrokken, 22-1-1943 gearriveerd te Vladivostock, in dienst bij de U.S.S.R. Far East Shipping Co., Vladivostok als KAJAK.
1954 uit dienst en later gesloopt, 1960 geschrapt uit Lloyd’s Register.
Zandbergen als Kajak
Archief : H.Pieterse e.v.a.
VOSBERGEN 1913 - 1915
VOSBERGEN 1913-1915 PWVB
Gebouwd 1909, Short Brothers Ltd., Sunderland (354)
1.437 BRT 877 NRT
(76,35) x 11,40 x (5,21)
11 kn.
ketels: 220 m2, 12,65 kg, North Eastern Marine Engineering Co. Ltd., Sunderland.
800 IPK, T 3 cyl, 480, 790 en 1295 x 915, North Eastern Marine Engineering Co. Ltd., Sunderland.
5-1909 opgeleverd als DANIA aan S.A. de Armement Belge Gantoise, Gent-België, in beheer bij T. Nolaan & Cie.
1910 verkocht aan Scheepvaart Mij. “Gylsen”, Antwerpen-België, in beheer bij J. de Haene & Co., herdoopt HOUTHANDEL.
1912 verkocht aan N.V. Rotterdamsche Scheepvaart Mij., Rotterdam, in beheer bij P.W.K. v.d. Touw, herdoopt RIDDERKERK.
1913 verkocht aan N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam, herdoopt VOSBERGEN.
8-1915 verkocht als VOSBERGEN aan A/S Baja California, Christiania-Noorwegen, in beheer bij A.O. Lindvig.
1916 als VOSBERGEN verkocht aan Chr. Baardsen, Haugesund-Noorwegen.
1918 als VOSBERGEN verkocht aan D/S A/S Vosbergen, Haugesund-Noorwegen, in beheer bij T. Evers.
1923 verkocht aan A/S D/S Ramsholm, Haugesund-Noorwegen, in beheer bij Joh. Henriksen, herdoopt RAMSHOLM.
17-2-1934 tijdens een reis met fosfaat van Susa naar Rotterdam in het Kanaal in aanvaring gekomen met het s.s. STANCOR en gezonken op circa 20 mijl ten zuiden van St. Catherine's Point.
VOSBERGEN als HOUTHANDEL
VOSBERGEN als RAMSHOLM
Archief: H.Pieterse e.v.a
Gebouwd 1909, Short Brothers Ltd., Sunderland (354)
1.437 BRT 877 NRT
(76,35) x 11,40 x (5,21)
11 kn.
ketels: 220 m2, 12,65 kg, North Eastern Marine Engineering Co. Ltd., Sunderland.
800 IPK, T 3 cyl, 480, 790 en 1295 x 915, North Eastern Marine Engineering Co. Ltd., Sunderland.
5-1909 opgeleverd als DANIA aan S.A. de Armement Belge Gantoise, Gent-België, in beheer bij T. Nolaan & Cie.
1910 verkocht aan Scheepvaart Mij. “Gylsen”, Antwerpen-België, in beheer bij J. de Haene & Co., herdoopt HOUTHANDEL.
1912 verkocht aan N.V. Rotterdamsche Scheepvaart Mij., Rotterdam, in beheer bij P.W.K. v.d. Touw, herdoopt RIDDERKERK.
1913 verkocht aan N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam, herdoopt VOSBERGEN.
8-1915 verkocht als VOSBERGEN aan A/S Baja California, Christiania-Noorwegen, in beheer bij A.O. Lindvig.
1916 als VOSBERGEN verkocht aan Chr. Baardsen, Haugesund-Noorwegen.
1918 als VOSBERGEN verkocht aan D/S A/S Vosbergen, Haugesund-Noorwegen, in beheer bij T. Evers.
1923 verkocht aan A/S D/S Ramsholm, Haugesund-Noorwegen, in beheer bij Joh. Henriksen, herdoopt RAMSHOLM.
17-2-1934 tijdens een reis met fosfaat van Susa naar Rotterdam in het Kanaal in aanvaring gekomen met het s.s. STANCOR en gezonken op circa 20 mijl ten zuiden van St. Catherine's Point.
VOSBERGEN als HOUTHANDEL
VOSBERGEN als RAMSHOLM
Archief: H.Pieterse e.v.a
TENBERGEN 1914 - 1916
TENBERGEN (1) 1914-1916 PTLH
Gebouwd 1906, Furness Withy & Co. Ltd., West Hartlepool (298)
3.826 BRT 2.456 NRT 6.500 DWT
(103,65) x 14,35 x 9,09 x 7,472
2 x 3 vuurs Schotse ketels, v.o. 440 m2, 12,66 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool
317 NHP, T 3 cyl, 610, 990 en 1680 en 1145, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
12-1906 opgeleverd als CORUNNA aan Agincourt S.S. Co. Ltd., Londen-U.K., in beheer bij Lloyd & Co.
1910 in beheer bij Furness Withy & Co. Ltd.
2-1914 verkocht aan N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam, herdoopt TENBERGEN.
19-11-1916 tijdens een reis van Buenos Aires naar Rotterdam met maïs gedwongen, door gebrek aan kolen, om Brest binnen te lopen, bij Brest op de rotsen gelopen, later total-loss verklaard, bij de stranding kwam de 1e stuurman om het leven.
TENBERGEN
Archief: H.Pieterse e.v.a.
Gebouwd 1906, Furness Withy & Co. Ltd., West Hartlepool (298)
3.826 BRT 2.456 NRT 6.500 DWT
(103,65) x 14,35 x 9,09 x 7,472
2 x 3 vuurs Schotse ketels, v.o. 440 m2, 12,66 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool
317 NHP, T 3 cyl, 610, 990 en 1680 en 1145, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
12-1906 opgeleverd als CORUNNA aan Agincourt S.S. Co. Ltd., Londen-U.K., in beheer bij Lloyd & Co.
1910 in beheer bij Furness Withy & Co. Ltd.
2-1914 verkocht aan N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam, herdoopt TENBERGEN.
19-11-1916 tijdens een reis van Buenos Aires naar Rotterdam met maïs gedwongen, door gebrek aan kolen, om Brest binnen te lopen, bij Brest op de rotsen gelopen, later total-loss verklaard, bij de stranding kwam de 1e stuurman om het leven.
TENBERGEN
Archief: H.Pieterse e.v.a.
VEENBERGEN 1914 - 1917 // 1919 - 1919
VEENBERGEN 1914-1917 1919-1919 PWBD
Gebouwd 1905, Northumberland Shipbuilding Co. Ltd., Newcastle (132)
4.281 BRT 2.758 NRT 7.386 DWT
(109,80) x 14,60 x . x (7,71)
10 kn.
3 x 3 vuurs Schotse ketels, v.o. 561 m2, 12,54 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool, 9 mijl
2.000 IPK, T 3 cyl, 635, 1040 en 1750 x 1220, Richardson, Westgarth & Co., Ltd., Hartlepool.
12-1905 opgeleverd als ALBIANA aan Christopher Furness, West Hartlepool-U.K., in beheer bij Furness, Withy & Co., officieel Lloyd’s nummer 119887.
1907 verkocht aan Chesapeake & Ohio Shipping Co. Ltd., West Hartlepool-U.K.
1907 verkocht aan Agincourt Steam Shipping Co. Ltd., Londen-U.K., in beheer bij Lloyd & Co., herdoopt EVESHAM.
3-1914 verkocht aan N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam, herdoopt VEENBERGEN.
1917 als VEENBERGEN verkocht aan Furness, Withy & Co. Ltd., Londen-U.K.
1919 als VEENBERGEN terug bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1919 verkocht aan N.V. Vrachtvaart Mij. “Bothnia”, Rotterdam, in beheer bij C. Goudriaan & Co., herdoopt VOORBURG.
1922 verkocht aan Emder Reederei A.G. Emden-Duitsland, herdoopt KARL HANS.
1925 verkocht aan Seereederei G.m.b.H., Hamburg-Duitsland, herdoopt TEJA.
1926 als TEJA verkocht aan Hermann Kimme, Bremen-Duitsland.
1932 verkocht aan Transoceania Hungarian Tramp Shipping Co. Ltd., Boedapest-Hongarije, in beheer bij Gius. Barta, herdoopt TISZA.
193- opgelegd te Rotterdam.
1933 verkocht voor sloop aan N.V. Machinefabriek & Scheepswerf van Piet Smit Jr., Rotterdam, gesloopt te Rotterdam in het 3e kwartaal van 1933.
VEENBERGEN
VEENBERGEN
VEENBERGEN als KARL HANS
Archief: H.Pieterse e.v.a.
Gebouwd 1905, Northumberland Shipbuilding Co. Ltd., Newcastle (132)
4.281 BRT 2.758 NRT 7.386 DWT
(109,80) x 14,60 x . x (7,71)
10 kn.
3 x 3 vuurs Schotse ketels, v.o. 561 m2, 12,54 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool, 9 mijl
2.000 IPK, T 3 cyl, 635, 1040 en 1750 x 1220, Richardson, Westgarth & Co., Ltd., Hartlepool.
12-1905 opgeleverd als ALBIANA aan Christopher Furness, West Hartlepool-U.K., in beheer bij Furness, Withy & Co., officieel Lloyd’s nummer 119887.
1907 verkocht aan Chesapeake & Ohio Shipping Co. Ltd., West Hartlepool-U.K.
1907 verkocht aan Agincourt Steam Shipping Co. Ltd., Londen-U.K., in beheer bij Lloyd & Co., herdoopt EVESHAM.
3-1914 verkocht aan N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam, herdoopt VEENBERGEN.
1917 als VEENBERGEN verkocht aan Furness, Withy & Co. Ltd., Londen-U.K.
1919 als VEENBERGEN terug bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1919 verkocht aan N.V. Vrachtvaart Mij. “Bothnia”, Rotterdam, in beheer bij C. Goudriaan & Co., herdoopt VOORBURG.
1922 verkocht aan Emder Reederei A.G. Emden-Duitsland, herdoopt KARL HANS.
1925 verkocht aan Seereederei G.m.b.H., Hamburg-Duitsland, herdoopt TEJA.
1926 als TEJA verkocht aan Hermann Kimme, Bremen-Duitsland.
1932 verkocht aan Transoceania Hungarian Tramp Shipping Co. Ltd., Boedapest-Hongarije, in beheer bij Gius. Barta, herdoopt TISZA.
193- opgelegd te Rotterdam.
1933 verkocht voor sloop aan N.V. Machinefabriek & Scheepswerf van Piet Smit Jr., Rotterdam, gesloopt te Rotterdam in het 3e kwartaal van 1933.
VEENBERGEN
VEENBERGEN
VEENBERGEN als KARL HANS
Archief: H.Pieterse e.v.a.