

Roepletters NBGW
Werf = G.J. van der Werff in Hoogezand (--)
BRT = 268 DWT = 390
L.o.a. x Br. x Diepte = 39,55 x 6,95 x 3,00
Motor = 4T 4 cil. Deutz (280x450) 200 rpk – 8 knopen
Op 16 mei 1921 te water als zeelichter R.A.S.M. III (PQWS) voor N.V. Rotterdamsche Algemeene Scheepvaart Maatschappij in Rotterdam. Op 7 juli 1921 opgeleverd.
In mei 1924 voor Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V. in Sappemeer.
In 1926 verbouwd en motor geplaatst.
In juli 1926 ADELAAR voor N.V. Salomons' Reederijbedrijf in Rotterdam.
In juli 1932 voor N.V. Motorschip "Sperwer" in Rotterdam. Beheer N.V. Nederlandsch Bevrachtingskantoor.
In 1934 nieuwe roepletters PCDI
In oktober 1937 voor Adler Schiffahrts G.m.b.H. in Gdansk, Poolse vlag
In 1938 in Panama geregistreerd.
In maart 1938 voor M. Schneider in Hamburg, thuishaven Panama.
In november 1940 voor Otto L.W. Schneider in Hamburg, Duitse vlag. Beheer Nederlandsch Bevrachtingskantoor.
In mei 1946 in Panama geregistreerd.
In 1958 voor S.M. Pettersen in Kaapstad, vlag Zuid-Afrika.
In 1960 uit de vaart.
In 1962 tot zinken gebracht.
Uit het Algemeen Handelsblad van dinsdag 6 juli 1926
SCHEEPSBOUW.
Zaterdag j.l. had van uit Rotterdam de proeftocht plaats met het motor-vrachtschip “Adelaar" van Salomons' Shipping & Forwarding Office Ltd. te Rotterdam, een der eerste Nederlandsche zeeschepen, welke met het Oertz-patent-roer is uitgerust. De „Adelaar" is een schip van ca. 400 ton d.w., dat uit de hand gestuurd wordt. Het is bij dezen proeftocht gebleken, dat voor het sturen een uiterst geringe kracht aan het stuurrad benoodigd is. Het schip bleek op de rivier zoowel als op zee bijzonder goed bestuurbaar; zeer kleine uitslagen van het stuurad bleken voldoende om het schip op koers te houden, ook bij zeer geringe snelheid. De „Adelaar" bleek de voor dit schip zeer hooge snelheid van 8.8 á 8.9 mijl op zee te behalen. Volgens de overtuiging van een deskundige moet een snelheidsverbetering van zeker ¾ mijl per uur op rekening van de gunstige werking van het Oertz-roer gesteld worden.
Uit het voormalige SOTD // Nalatenschap Jaap de Roode (R.I.P.) // Archief H.Pieterse