EU AND FORMER EU SHIPS UNDER 1600 GROSS

Huug
Beheerder
Berichten: 1991
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 15:41
Locatie: Arkel

THEA 1957

Bericht door Huug »

Afbeelding

THEA

IMO nr. 5358127
Roepletters PHYM
Werf = N.V. Bodewes' Scheepswerven v/h Gebr. G. & H. Bodewes in Martenshoek (433)
BRT = 499 DWT = 820
L.o.a. x Br. x Holte = 57,10 x 8,97 x 3,07
Motor = 4T 8 cil. Werkspoor (270x500) 500 rpk – 10 knopen

Op 12 september 1957 te water als THEA voor Rederij "Thea" (H. Oldenburg & R. Siersema) in Groningen. Op 23 oktober 1957 opgeleverd. Beheer Carebeka.
Op 2 februari 1960 schade opgelopen na aanvaring in dichte mist op de rivier de Seine nabij La Roque met een onbekend schip.
Op 6 oktober 1961 onderweg van Wismar naar Londen na aanvaring met het Britse schip JOYA McCANCE (1960-BRT=11.871) gezonken bij Brunsbüttelkoog, op 14 oktober 1961 gelicht en voorlopig gerepareerd te Hamburg, daarna naar Nederland gesleept en reparatie afgemaakt bij Figee in Vlaardingen.
In april 1973 KYRIAKOULA II[ voor Stavros Kavadas in Piraeus, vlag Griekenland.
In januari 1980 FARSAS II voor P. Vatikiotis & D. Polalis in Piraeus.
Op 28 oktober 1981 kort na vertrek Limassol naar Alexandrië in kalm weer gekapseisd en gezonken bij Limassol, het schip ligt op een diepte van 17 meter.
Bemanning werd gered.
Het schip was geladen met 670 ton asbest in zakken van 50 kg, whisky en elektronica. De laatste twee werden direct naar boven gehaald. Van het asbest werd in 1992 een grote hoeveelheid verwijderd. Men was echter bevreesd dat de overgebleven ± 100 ton, welke in en om het schip lagen een gevaar voor de omgeving inhield voor het bevuilen van de stranden. In september 2010 werden door de havenautoriteiten offertes gevraagd voor het naar boven halen van de rest van de asbest.

Verder verloop voor mij onbekend.

Uit voormalig SOTD // nalatenschap Jaap de Roode (R.I.P.) // Collectie H.Pieterse
Caelum non animum mutant, qui trans mare currunt

Afbeelding

Huug
Huug
Beheerder
Berichten: 1991
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 15:41
Locatie: Arkel

ADMIRALENGRACHT 1952

Bericht door Huug »

ADMIRALENGRACHT 1952

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roepletters PCDS
Werf = N.V. Bodewes' Scheepswerven v/h Gebr. G. & H. Bodewes in Martenshoek (392)
BRT = 499 DWT = 850
L.o.a. x Br. x Diepte = 58,20 x 8,89 x 3,27
Motor = 4T 8 cil. Werkspoor (270x500) 500 rpk – 10 knopen

Op 29 december 1951 te water als ADMIRALENGRACHT voor C.V. "Grachtenrederij" in Amsterdam. Op 16 februari 1952 opgeleverd. Beheer Spliethoff.
Op 15 maart 1956 onderweg van Antwerpen naar Londen na aanvaring met het Britse schip DEWSBURY (1910 - BRT=1.686) in dichte mist in de Wielingen bij Zeebrugge gezonken.
Pos: 51°22'NB en 03°11'OL
Bemanning werd gered.
In mei 1958 gelicht en gesloopt in Hendrik Ido Ambacht.

ALLE OPVARENDEN GERED !
Nederlands schip bij Zeebrugge gezonken
Bemanning van "Admiralengracht" te Vlissingen aan land gezet

Zoals vrijdag reeds in het kort werd gemeld, is de Nederlandse kustvaarder “Admiralengracht” in de nacht van donderdag op vrijdag ter hoogte van Zeebrugge aangevaren en gezonken. De “Admiralengracht” was in dichte mist ten anker gegaan nabij de boei “de bol van Heijst” en werd om vijf voor half drie ongeveer midscheeps – juist achter luik 1 – geraakt door het Britse stoomschip “Dewsbury” (1910 - 1686 ton).
De kustvaarder maakte onmiddellijk slagzij naar stuurboord en zonk snel. Binnen vijf minuten na de aanvaring was de stuurboordsloep gestreken en konden de uit elf koppen bestaande bemanning en de Nederlandse loods in veiligheid gebracht worden. De opvarenden werden aan boord genomen door de “Dewsbury”, die daarna ten anker ging. Vrijdagmiddag om half drie werden de bemanningsleden van de “Admiralengracht” en de loods in Vlissingen aan wal gebracht. Naar wij vernemen is de “Admiralengracht” gezonken buiten het vaarwater.
De geredden van de kustvaarder zijn de kapitein J. van Hoven, eerste stuurman M. van der Swan, tweede stuurman W. J. Pieterse, eerste machinist H. J. de Bie, tweede machinist J. F. Smit, derde machinist F. J. von Huben, kok H. W. Vingerhoets, de matrozen S. Out en W. L. Lodder, de matroos onder gage F. Pieterse, de lichtmatroos J. Lammers, en de Nederlandse loods R. J. Burgmeijer. Terwijl kapitein Van Hoven in het kantoor van cargadoors De Groof en Co. vrijdagmiddag direct na aankomst telefonisch verslag bracht aan zijn rederij Spliethoff’s Bevrachtingskantoor te Amsterdam, vonden overige leden van de bemanning onderdak in de Nederlandse Loodsensociëteit, waar wij met enkelen hunner een gesprek mochten hebben.

Onvermijdelijk

Ongeveer de helft van de bemanning lag donderdagnacht, toen de “Admiralengracht” ten anker was, te ruste. De eerste stuurman, die zich aan dek bevond, zag plotseling het licht van de voormast van het Engelse schip voor zich opdoemen. Hij voorzag dat een aanvaring onvermijdelijk was en wekte de slapenden. Terwijl hij daarmee bezig was boorde de boeg van de “Dewsbury” zich aan stuurboordszijde in de Nederlandse coaster. De stemming aan boord was en bleef rustig. De mannen begaven zich naar de sloep, die binnen vijfminuten gestreken was, en stelden zich in veiligheid. Om tien voor drie werden zij door de Engelsman aan boord genomen. Over de activiteiten van de ontvangst op de “Dewsbury” waren de mannen niet bijster goed te spreken. In tegenstelling tot de verwachting had het schip niet onmiddellijk een sloep gestreken en ook de verzorging aan boord liet veel te wensen over. Het duurde ongeveer tot kwart voor vier eer de schipbreukelingen een kop thee kregen. Een der mannen, die zich had moeten haasten en niet meer in de gelegenheid was geweest zich behoorlijk – of althans zo goed mogelijk- te kleden, moest door de Nederlandse loods, de heer Burgmeijer, van sokken worden voorzien. De belangstelling van de Engelsen was dus wel zeer summier.

In geen drie jaar….?
Over het niet strijken van een sloep, deelde een matroos van de “Dewsbury” nog mede, dat de sloepen aan boord van dit schip naar zijn weten de laatste drie jaren niet uit de davits geweest waren ! De Engelse matrozen organiseerden echter ogenblikkelijk een collecte aan boord om de Nederlanders, die van al hun bezittingen beroofd waren, van sigaretten te voorzien. In de Nederlandse Loodsensociëteit maakten de mannen druk gebruik van de telefoon om vrouwen, familieleden of verloofden van hun behouden aankomst mededeling te doen. De stemming was overigens uitstekend. Zij zullen vermoedelijk vandaag naar hun woonplaatsen worden vervoerd. Het Engelse schip, dat de bemanning van de “Admiralengracht” op de rede van Vlissingen overgaf aan een loodsboot, heeft gistermiddag de reis naar Antwerpen voorgezet.

dank aan Louis Almekinders

Uit het voormalige SOTD // Nalatenschap J.de Roode (R.I.P.) // Archief H.Pieterse
Caelum non animum mutant, qui trans mare currunt

Afbeelding

Huug
Huug
Beheerder
Berichten: 1991
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 15:41
Locatie: Arkel

EMMELY als REEFER CAPE

Bericht door Huug »

Afbeelding

REEFER CAPE voormalige EMMELY
Opgeleverd 1979 door Jonker en Stans bouwnummer 346
Brt 991
1985 verlengd

Foto: Collectie Jan Anderiesse (R.I.P.) /// Antwerpen 1986
Caelum non animum mutant, qui trans mare currunt

Afbeelding

Huug
Huug
Beheerder
Berichten: 1991
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 15:41
Locatie: Arkel

KITTIWAKE 1963

Bericht door Huug »

KITTIWAKE 1963

Afbeelding

IMO nr. 5420889
Roepletters PFJO
Werf = Scheepsbouwwerf "De Vooruitgang" v/h D. & Joh. Boot in Alphen aan den Rijn (1304)
BRT = 496 DWT = 1.021
L.o.a. x Br. x Holte = 72,67 x 10,42 x 3,82
Motor = 4T 6 cil. Industrie (305x460) 1.350 rpk – 13,5 knopen

Op 7 februari 1963 te water als BREEWIJD, op 22 mei 1963 opgeleverd als KIITIWAKE voor P.A. van Es & Co N.V. in Rotterdam.
In december 1974 SVENDBORG GRACE voor Partrederiet Svendborg Grace in Svendborg, Deense vlag.
In 1982 voor Rederi-Interessenskabet Grace in Panama City, vlag Panama.
In 1985 ANNE M voor RA Shipping Co. Ltd. in Georgetown, vlag Cayman Islands.
In 1990 voor RA Shipping Co. Ltd., Kingstown in Kingstown, vlag St. Vincent & The Grenadines.
Op 11 augustus 1993 te Famagusta aangehouden met wapens en explosieven.
Op 27 juli 1994 gerechtelijk in beslag genomen.
In 1996 KAPTAN RESAT AKBAS voor Transakbas Gemi Isletmeciligi San. ve T.L.S. in Istanbul,Turkse vlag.
In oktober 2005 voor Surmene Denizcilik Nakliyati Ticaret Ltd. in Istanbul, thuishaven Phnom Penh, vlag Cambodja.
Op 17 oktober 2005 tijdens de reis van Izmir naar Haifa aan de grond gelopen en weer vlot gebracht.
Op 11 oktober 2008 onderweg van Kavala naar Tuzla aan de grond gelopen bij Tavsan Island, op circa 10 mijl voor Kumkale Lighthouse, een paar uur later vlot gebracht.
In december 2008 verkocht voor de sloop, op 3 januari 2009 bij de sloper in Aliaga gearriveerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Photo: H.Pieterse

Uit het voormalige SOTD /Jaap de Roode ( R.I.P.) // Foto,s uit de verzameling van Jan Anderiesse (R.I.P.)
Archief : H.Pieterse
Caelum non animum mutant, qui trans mare currunt

Afbeelding

Huug
Huug
Beheerder
Berichten: 1991
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 15:41
Locatie: Arkel

ADRIANA

Bericht door Huug »

Afbeelding

Afbeelding

ADRIANA former SILVA @ Sharpness

Photo: with permission Mike Nash
Caelum non animum mutant, qui trans mare currunt

Afbeelding

Huug
Plaats reactie